Kunsztowna barokowa forma posłużyła do upamiętnienia śmierci papieża.
Ciaccona in memoriam Giovanni Paolo II
00:00
00:06:22
Artur Paciorkiewicz, altówka
Jakub Haufa, skrzypce
Jerzy Klocek, wiolonczela
Sinfonia Varsovia
Krzysztof Penderecki, dyrygent
DUX 0678
Barokowa forma chaconne opiera się na powtarzaniu melodii w partii basowej, nad którą kompozytor dodaje kolejne wariacje. Najsłynniejszym przykładem zbudowanego w ten sposób utworu z historii muzyki pozostaje jedna z części Partity d-moll Jana Sebastiana Bacha. Krzysztof Penderecki w swojej Ciacconie wykorzystał czterodźwiękowy, opadający półtonami pochód dźwięków jako podstawę dziewięciu wariacji, z których ostatnia jest marszem żałobnym. Skromny pod względem rozmiarów, lecz poruszający utwór dedykowany papieżowi, został dołączony do Polskiego Requiem jako ostatnie ogniwo. Potem stał się podstawą dla licznych transkrypcji na kameralne obsady.